Fen Bilgisi dersi, derste (okulda) öğrenilir. Sizler de dersi çok iyi takip ederek ayrıntıları yakalamaya çalışın. Kaçırdığınız veya anlayamadığınız noktaları ise derste öğretmeninize hemen sorun ve sonuçları not alın. Okulda öğrenemediğiniz Fen Bilgisini Dershanelerde öğrenemezsiniz.
Derste mutlaka kendi notlarınızı kendiniz tutun ve öğretmenin özellikle vurguladığı noktalara daha sonraki tekrarlarınızda anlayabileceğiniz işaretler koyun. Derste çözülen örnek soruları eksiksiz olarak not alın ve gerekli açıklamaları not düşün. Hazırladığınız bu notlarınızı günü gününe tekrarlar yaparak öğrendiklerinizi pekiştirin ve sonra konu ile ilgili örnekler (özellikle daha SBS de önceki yıllarda çıkmış sorular) çözerek bilgilerinizin kalıcı olmasını sağlayın.
Fen Bilgisi konularının zihnimizde kalıcı olmasını sağlamak için, konuyu dinlediğiniz aksam mutlaka en az bir 10 dakika tekrarını yapın.
Soru çözümüne, kolaydan zora doğru ve özellikle çözümü yapılmış sorulardan başlamanız daha yararlı olacaktır. Çözemediğiniz soruların örneklerini inceleme imkânınız olacaktır. Ayrıca geçmiş yıllardaki SBS de çıkmış soruları çözmek size, çıkabilecek soru tipleri hakkında fikir verecektir. Fen Bilgisi sınavlarında sorular yorum ağırlıklı olduğundan dikkat ön plana çıkmaktadır. Bu nedenle dikkatsizlikten yanlış yapma oranı oldukça fazladır. Burada dikkat edilecek şey sorunun açıklama ve esas vurgulanan kimsinin çok iyi okunmasıdır. Özellikle altı çizili olan kelimeler dikkatle tekrar okunmalıdır. Unutulmamalıdır ki Puan hesaplamasında özellikle Fen Lisesi hedefleyen örgencilerimiz için Fen soruları çok daha önem arz etmektedir.
Formülleri ezberlemektense, formülü sık sık kullanarak, o bölümle ilgili bol örnek sorular çözerek hafızada kalıcılığı sağlanmalıdır.
Ders çalışırken başarılı olmanız için odanızın fiziki şartlarını ders çalışmayla uygun hale getirin. Dikkatinizi dağıtabilecek; müzik, TV, bilgisayar, oyuncak, poster ve telefon gibi etmenleri çalışma ortamınızdan uzak tutun. Hedefe koşarken gücünüzü, motivasyon seviyenizi yüksek tutup hızınızı en uygun şekilde ayarlayın.
REHBERLİK SERVİSİ
MATEMATİK DERSİ NASIL ÇALIŞILMALIDIR?
Matematik dersinin öncelikle konular derslerde iyi dinlendikten sonra mutlaka günü gününe tekrar edilmeli ve tekrarlar önemsenmelidir. Farklı tarzlarda konu anlatımlarını görmek için farklı kaynaklardan öğretmenle işlenen konular takip edilmeli ve bolca soru çözülmelidir. Örnek sorulara, çözümlü örnekler takip edilmelidir. Görüntülü yayınlardan faydalanılmalı beklide ders birkaç kez dinlenilebilmelidir.
Önceki yıllarda çıkmış sorular konularına ayrılarak çözülmeli ve kesinlikle işlemediğiniz ve iyice çalışmadığınız konulardan soru çözülmeye çalışamamalıdır. Bu soru çözümleri esnasında sorular çözülemediği için motivasyon düşer ve matematik korkumuz artar. Bununla birlikte farklı periyotlarda bazen ayda bir bazen haftada veya on beş günde bir geriye dönük ara ara tekrarlar yapılmalı ve sonuçları daha iyi hale getirmek için bolca tekrar soru çözülmelidir.
Matematikle ilgili problemleri olan öğrencileri birkaç sınıfta değerlendirmek mümkündür.
a) Konuları anlayamıyorum, işlem hataları yapıyorum.
Matematiğin temel kavramlarını bilemeyen öğrencilerin matematikte konuları iyi öğrenmeleri ve yeni konu öğrenmeleri oldukça zordur. Matematikçilere bu konulara nedir diye sorduğunuzda karşınıza çıkacak cevaplar aşağıdaki gibidir. Rasyonel sayılar ve işlemler, üslü ve köklü sayılar, çarpanlara ayırma ve özdeşlikler.
b) İyi işlem yeteneğim var, fakat konu eksiklerim var.
İyi işlem yeteneği olan öğrencilerimiz şunu bilmelidirler. Bu yetenekleriyle rahatlıkla yeni konu öğrenebilirler konulara korkmadan çekinmeden yaklaşmalı ve anlamaya çalışmalıdırlar. Önce hiç bilmediğiniz konulardan başlamak yerine, az bildiği konuları biliyor hale gelmek gerekecektir. O konu ile ilgili artık bu konuyu az biliyorum demeden biliyorum demelerini sağlamak gerekecektir. Sonuç olarak diyebiliriz ki önce eksiklerimizi giderelim sonra yeni konuları öğrenmeye çalışalım.
c) Konuları iyi biliyorum fakat işlem hatalarım çok.
Konuları biliyor olmanız matematiğe karşı bir yeteneğinizin var olduğunu gösterir. İşlem hatalarını gidermenin en güzel çözümü bolca soru çözmektir. Ne kadar farklı kaynaktan soru çözerseniz o kadar çok soru çeşidi görmüş olursunuz ve artık daha az işlem hatası yaparsınız.
d) İşlem ve konularla alakalı problemim yok ancak çok yanlışım çıkıyor.
Soru çözmekte acele etmeyin soruyu çözmeye başlamadan önce mutlaka anlamaya çalışın ve soru çözerken dikkatinizi toplamaya çalışın ve soru çözme işini önemseyin. Nasıl olsa yaparım diye bakmayın. Dağınık çalışma yerine daha disiplinli bir çalışma sistematiği belirleyin ve mutlaka ona uymaya çalışın.
e) Matematiğim iyi ve geliştirmek istiyorum.
Daha fazla matematiğinizi geliştirmenin yolu farklı kaynakları taramak ve branş öğretmenlerinden matematik adına kendini geliştirmek için tavsiye alınız.
Burada matematik için söylediklerimi tekrar dile getiriyor ve diyorum ki, geçmiş konular iyi öğrenilmeden kesinlikle yeni konular çalışılmaya başlanmamalıdır. Bu eksiklikleri gidermek için hemen bir ay gibi kısa bir sürede plan yapıp eksik konular tamamlanmalıdır. Bu işlem tamamlandıktan hemen sonra yeni konulara dersin öğretmeniyle eş zamanlı olarak çalışılmalı ve bu esnada farklı kaynaklardan sorular çözülmelidir.
REHBERLİK SERVİSİ
TÜRKÇE DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?
Her öğrencinin bilgi ve öğrenme düzeyi farklıdır ve bu da doğaldır. Eğer okuduğunuzu hemen anlamıyor ve daha fazla okuma gereği hissediyorsanız, çalışmalarınıza; kelime anlamı, cümle anlamı ve parçada anlam sorularını çözmeye yönelik bir nitelik kazandırmalısınız. Bu tip soruları çözerek anlama yeteneğiniz gelişecek, soruların genel mantığını kavrayacak ve test tekniğine alışacaksınız. Ayrıca çıkmış sorular incelenmelidir. Bu sayede çıkabilecek soruları tanıyacak, soruların soruluş şeklini kavrayacaksınız. Böylece sınavda karşılaşacağınız sorular size yabancı gelmeyecektir.
Anlam bilgisi konusundan gelen soruları çözebilmek için az da olsa kitap okumaya çalışmalısınız. Günde en az 5 sayfa okumanız size tahmin edemeyeceğiniz kadar fayda sağlayacaktır. Okuduğunuz metni özetlemeye, eleştirmeye çalışırsanız yaptığınız işin verimliliği daha da artacaktır.
Burada değinmek istediğimiz önemli bir husus da sözlük ve kılavuz kullanımıdır. Okuduğunuz metinde karşılaştığınız kelimelerden anlamlarını bilmediklerinizi öğrenmek, deyimlerin tam karşılığını bilmek, atasözlerini kavramak istiyorsanız bir Türkçe sözlük, bir deyimler sözlüğü, bir de atasözleri sözlüğü edinip okuma çalışmalarınızı bu sözlüklerle yaparsanız sınavlarda çıkacak muhtemel deyim, atasözü ve kelime anlamı sorularını da çok rahat çözebilme yeteneğine kavuşmuş olursunuz. Yazımını karıştırdığınız kelimeleri ise imlâ kılavuzundan bakarak yerinde öğrenmiş olursunuz. Böyle bir öğrenme şekli kalıcı olacaktır.
Sonuç olarak şunları diyebiliriz:
# Her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır; siz, kendinize göre bir çalışma şekli belirleyiniz.
# Türkçe konulan birbirinin devamı olduğu için konulan sırayla ve anlayarak çalışın. Bir konuyu çok iyi anlamadan diğerine geçmeyin; çünkü her konu bir sonraki konunun temelidir. Temeli sağlam olmayan bina en küçük etkilerde bile yıkılabilir.
# Çıkmış sorular çıkabilecek soruların aynasıdır; bu yüzden son 10 yılın çıkmış sorularını konu konu çözün.
# Test tekniğine alışmak için farklı türden ve çok sayıda soru çözün.
# Anlayamadığınız yerleri mutlaka bir bilene sorun. Eğer soru sorabiliyorsanız iyi yoldasınız demektir.
# Kaliteli kaynaklar kullanın. Öğretmenleriniz size kaynak tavsiyesinde bulunabilir.
REHBERLİK SERVİSİ
İNGİLİZCE DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR?
İngilizceyi öğrenmek sistemli bir çalışmayı gerektirir ve bu çalışma ihmal edildiğinde ise elde edilen kazanımların kaybedilmesi maalesef kaçınılmazdır. İngilizce, günlük hayatta sürekli olarak kullanıldığında – ana dili İngilizce olan kişilerle konuşmak, İngilizce kitaplar okumak, İngilizce televizyon izlemek – canlı kalır. Ancak, böyle bir durum ülkemiz için söz konusu değildir.
Öyleyse böyle öğrenilmesi ciddi bir çaba gerektiren fakat kolay unutulan bir şeyi nasıl canlı tutabiliriz?
# İngilizce dersi başlamadan önce mutlaka o ünite içerisindeki kelimeleri kendi başımıza sözlük kullanarak öğrenmeye çalışmalıyız.
# Derste mutlaka not tutunuz. Öğretmenin vurguladığı yerlere daha sonra tekrarlarınızda anlayabileceğiniz işaretler koyunuz. Açıklamalar yazınız. Konunun kalıcı olabilmesi için akşam mutlaka 10 dakikalık tekrar yapınız.
# Öğrendiğimiz kelimeleri bir deftere not edip, bunları sık aralıklarla tekrar etmeliyiz. Bu tekrar etme işini de arkadaşlarımızla bir oyun haline getirebiliriz. Kelime kartları oluşturup sürekli tekrar ediniz. Odanızın fiziki şartlarını ders çalışmaya uygun hale getiriniz. (İngilizce kelimeler yazılı kağıtlar asabilirsiniz.)
# İngilizce olarak seviyesi yaşınıza ve dil kullanma becerinize uygun hikâye kitapları okumalıyız. Bu hikaye kitapları aynı zamanda sizin okuma becerinizi de geliştirecektir.
DIN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BILGISI DERSINE NASIL ÇALIŞILIR?
Her öğrencinin ogrenme düzeyi farklıdır. Bu yüzden öncelikle öğrenme stilimizi anlamalıyız .
Ardından öğretmenimizin anlattığı şekild e tekrar edip bol soru çözmeli yapamadıklarımızı öğretmenimize sormalıyız.
Çıkmış soruları çözmeliyiz.
Her öğrencimize başarılar dileriz.
REHBERLİK SERVİSİ